SmileyCentral.com

Så står vi så i hamnen i Krokås. N 56° 02’ 54”, E 014° 45’ 27”, Det finns fyra platser där i hamnen. Ligger precis vid havet och man har en utsikt som är gudomlig med Hanöbukten utanför fönstret. Man ser Hanö väldigt väl och ytterligare lite söderöver på Listerlandet ligger färjeläget för färjan ut till Hanö. Dit har vi pratat om att åka, men det har inte blivit av och man kan inte ta med husbilen på färjan. Men man kunde ju ta cyklarna och just cykla runt på ön och titta på dess underbara natur.

Så nära havet står man i Krokås

Vi upptäckte när vi satte oss till ro att vi var tröttare än vi trodde. Nästan en veckan samvaro och intensiva lekar med barnbarnen tar ut sin rätt på våra lite slitna åldrade kroppar. Men det lustiga är att kropparna vaknar också till liv tillsammans med de små och blir piggare för varje dag som vi har roligt tillsammans. Vi hade dessutom en otrolig tur med vädret, vilket innebar att vi kunnat vara ute nästan hela dagarna på olika mysiga ställen där vi haft picknick och kunnat röra på oss en hel del.

Vy över hamnen i Krokås

Utsikten från husbilen, hav och himmel möts vid horisonten

Vi bestämde oss för att ”vila” ut lite innan vi fortsatte vidare. Bara göra ingenting och njuta av lugnet och det fina vädret som fortfarande höll i sig och skulle så göra ett tag till. Så det blev att vi stannade på denna underbara plats i 2 nätter innan vi fortsatte söderut igen. Det var varmt och skönt om än lite blåsigt den första dagen, medan det blev en sådan där fantastisk dag som man kommer att minnas dag 2. Det var skönt att bara strosa runt nere i hamnen och titta och ta en cykeltur till det närliggande samhället som för övrigt också har en ställplats nere i sin lilla hamn. Det samhället heter Hörvik och har också en liten livsmedelsaffär.

Bakom Hörviks hamn skymtar Hanö

Krokås sett från Hörvik

I Krokås hamn finns en liten ”restaurangvagn”. Det är en ombyggd husvagn som serverar olika fiskrätter och nystekt sill på macka. Det är en njutning att gå dit och just bara ta deras ”sillamacka” på antingen grovt bröd eller knäckebröd. I år hade de också utökat med en hel del andra fiskrätter på menyn och flera sittplatser i hamnen för att kunna avnjuta sin mat. I Hörvik finns det också en fiskaffär och en fiskekrog, men ställplatsen är inte lika charmig, man står på en grusplan nere i hamnen. Men det beror ju på vad man är ute efter. Båda är väldigt bra. Finns dock inga tömningsmöjligheter i någon av hamnarna, men dricksvatten och el finns.

Idyll vid Hanöbukten

Inbjudande, eller hur?

Så kom då vår nationaldag, som väl aldrig blir någon större helgdag i Sverige. I alla fall inte lika stort som i Norge. Man har ju försökt att ta bort Svenska Flaggans Dag-stämpeln från det som idag kallas Nationaldagen, men det har ju inte riktigt lyckats. Det firas lite simpelt på sina håll, med underhållning och diverse föranstaltningar, men det kommer inte ens i närheten av andra länders nationaldagar. Vi hängde dock upp vår svenska flagga på förardörren och gjorde så gott vi kunde för att visa dagen respekt. Men bestämde oss för att åka vidare med Åhus som första anhalt. Vi skulle kolla om firman som säljer gasol hade öppet, men oturen var på vår sida och vi kom tio minuter för sent. De hade precis stängt när vi kom fram. Så vi fick ta det på vägen hem istället.

Flaggan hissad på Mysan

Satte då in GPS-en på destination Huaröd. Där bor nämligen våra riktigt goda vänner Barbro och Lasse. Mitt uppe på Linderödsåsen inte så långt från Degerberga. Det är vackra trakter med fina bokskogar och stora fält med odlingar av grönsaker av olika slag. Vi var framme strax efter lunch och det blev stora glädjescener när vi träffades och Molly kände sig också riktigt glad att se våra vänner. Det blev fika och nybakt rabarberpaj så att vi kunde komma ikapp med vad som timat och skett sedan vi sist sågs. Talat med varandra i telefon har vi gjort ofta, men vi har inte setts sedan ”Äpplets dag” i slutet av september. Så att det fanns att prata om det var klart.

En idyll på Linderödsåsen

Käckt med delad dörr och flagga på husknuten

Vi pratade om hur länge vi skulle stanna och planerade för vad vi skulle äta och vad vi behövde handla. Vi delar alltid på både jobbet och handlingen när vi gästar varandra och det tycker vi är så jättebra. Dessutom blir det inte så jobbigt för dem man besöker, om man hjälps åt med att laga all mat. Dessutom har man ju kul tillsammans och gör något tillsammans. Det är dessutom en hel del att göra när man har hus så vi passade också på att erbjuda en del av våra tjänster när det gällde att hjälpa till på den fronten. Skönt när man kan göra det också tillsammans när man i alla fall är där.

Svalka under parasollen och trevlig samvaro med vänner

En av dagarna åkte vi och handlade så klart. Det finns så många härliga ställen där man verkligen får tag i de allra bästa råvaror både vad gäller kött, grönt och bröd i närheten. Bl.a. finns Degerberga Slakteriprodukter AB som är en riktigt känd skånsk inrättning. Deras ekologiska köttvaror är helt fantastiska. De har dessvärre bara öppet på torsdagar och fredagar från 13.30-17.30. Men det är verkligen värt ett besök och deras priser är också fantastiska med tanke på den höga kvalitet som de säljer. Så åk dit om ni är i närheten, ni kommer inte att ångra er.

Degeberga slakteri, fantastiskt kött och charkuterier

Bokskogens ljus är alltid speciellt

Det finns också ett nyöppnat café i Huaröd. En tjej som bakar sitt eget bröd och också säljer det. Har också som extra erbjudande till traktens bosatta, sommartid, att baka frallor och leverera dem till brevlådan varje lördagsmorgon. Det fick vi givetvis prova på. Vad vi också provade på var hennes otroliga rågbröd. Det var så gott så det var vi naturligtvis tvungna att beställa extra av för att ta med hem. Hon hade också mycket speciella bakverk av olika slag, som hon hittat på själv och hade de mest fantasifulla namn på. När det gällde öppettiderna så var de också speciella som ni kan se på hennes skylt.

Klara besked, eller hur?

Vem vill inte ha en färsk frukostfralla

Det brukar alltid bli många olika roliga besök på alla möjliga ställen när vi är hos Barbro och Lasse. Lasse är helt otrolig på att hitta nya affärsidkare av olika slag och vill naturligtvis visa sina upptäckter. Det är ett mycket annorlunda samhälle, Huaröd, där alla är väldigt måna om att alla skall trivas och också gör allt för att alla skall känna sig hemma på orten. Affären i den lilla orten (ca 4-500 invånare) drivs av byalaget, alltså av människorna i byn som har andelar i affären, för att den skall överleva.

Kattis Kafé säljer även blommor

På lördagarna grillar man korv vid affären och flera gånger på sommaren har man grillparty där man mot självkostnad kan äta en grillbuffé av de egna varorna i affären. Det är en riktig samlingspunkt och alla känner alla. Det drivs också en pub av byalaget, den har öppet en gång i månaden och värdansvaret delas upp mellan de boende i samhället. Även våra vänner har ansvar för puben och andelar i affären. Ibland fungerar det väldigt bra att få saker att hända i små orter, bara det rätta intresset och geisten finns och folk engagerar sig.

Storken flög över Huaröd

Men det roliga har också en slut och tyvärr var vi tvungna att vända bilen och fara tillbaka hemåt igen. Det finns alltid en massa som behöver göras, gräs som växer, ogräs som frodas och framförallt dammråttor som växer trots att man är borta. Sådant måste också tas om hand, man kan inte bara ha roligt, utan göra lite nytta in i mellan. Så vi far hemåt på söndagen och bestämmer oss redan innan att åka hela vägen hem. Stannar på vägen och tar en fika hos grabben, för att se att allt är OK.

En av många glador som cirklade över oss

Var hemma igen vid 18-tiden på kvällen och bar in det viktigaste ur bilen och satte igång en tvättmaskin det första av allt. Det är det som växer fortast när man är ute ett tag. Tycker att resten kan vi plocka in under morgondagen och sätter igång med middagen. Nu skall vi stanna hemma ett tag och vara lite nyttiga, men sedan ger vi oss iväg igen, men vi har inte bestämt var vi åker. Eventuellt skulle vänner till oss komma ner i midsommar, vi hoppas på det. Annars drar vi nog iväg, lite söderut eller till Öland som vi ännu inte hunnit att gästa i år, vilket känns lite ovanligt för oss.

När vi bestämt oss får ni veta, för då skriver vi och rapporterar såklart.

SmileyCentral.com

3 M

10 kommentarer till “Vi åker vidare söderut för att hälsa på vänner…”

1. Rolle o Carina skriver:

Så kul för er att vara på tur ofta,det livet ni har är ju underbart med Bobilen när vänner besöks !!
    Fina ställen hittar ni oxå på att stå på,Krokås verkar vara en Pärla vid havet !!!!
    Måste kännas konstigt att ni inte har vart över till underbara Kårehamn ännu !!!
    Men det hinns nog säkert med det oxå,det stället gilla vi efter förra sommarens träff.
    Fiskaffären där var ju toppen,så mycket gott att inhandla !!

Ha det så gott på edra turer/Kramar

• 3M skriver:

Det är praktiskt med bobil när man besöker vänner. Efter en trevlig dag tillsammans kan man dra sig tillbaka, koppla av lite och morgonen därpå rår man sig själv. Visst saknar vi Kårehamn, men vi har varit på så många fina ställen, både i Sverige och utomlands. Tids nog hinner vi med Kårehamn. Kram, 3M

2. Freedomtravel skriver:

Vad fint ni ser ut att ha haft det, och härligt väder! Sveriges nationaldag firas kanske inte så stort ännu, men det är ju en ganska kort tradition. Jag tror att det kommer att bli mer och mer med tiden! :)

• 3M skriver:

Vi har haft tur med vädret hela året. På alla våra resor hittills i år så har vi kanske haft två regndagar och några fler regnnätter, men i det stora hela fantastiskt väder var vi än har varit. Det tar tid att sätta traditioner, vi får säkert festligare nationaldagar de kommande åren. Kram, 3M

3. Lennart skriver:

Vilken härlig resa ni gjort igen!

Trevlig berättelse med jättefina bilder som vanligt!

Det är en fröjd att titta in hos er!

Trevlig helg!

Kram

• 3M skriver:

Tack för de fina orden. Vi har haft en trevlig tur, fantastiskt umgänge, härligt väder och god mat. Vad mer kan man begära? Kram, 3M

4. Lars Permelin skriver:

Vilka fina ställen ni hittar att övernatta på, Krokås är nytt för mig. Har aldrig tidigare hört talas om Krokås hamn trots att jag är uppvuxen i Blekinge, närmare bestämt i Karlskrona. Tack för tipset!

• 3M skriver:

Visst är det roligt att hitta nya smultronställen. Förra året stod vi i Torsö hamn utanför Sölvesborg och fick en karta över Listerlandet stucken i vår hand. Alla kartor som kommer i Mats hand studeras minutiöst och där fanns en liten annons om att Krokås hamn hade Ställplats för bilar. Så vi åkte dit och tittade, sedan dess har vi stått där ett antal gånger. Trevligt ställe. Kram, 3M

5. Matts Torebring skriver:

Ni lyckas fånga den svenska sommaren, när den är som allra bäst, på små platser vi aldrig har hört talas om. Vi kan själva känna att vi åker bort från många godbitar under försommaren som, Allsång på Skansen, Dalhalla, Jokkmokks Marknad och många flera. Ta vara på det goda livet och njut i fulla drag. Kram Cala Gogo

• 3M skriver:

Vi njuter på olika sätt och vi har rest så mycket tidigare i livet och sett i princip hela världen. Dessutom ser man på semestern med andra ögon så länge man jobbar och behöver en annan typ av avkoppling än när man som oss lever som ”friherrar” och bestämmer själva över både tid och rum. Sedan ett antal år sedan (hänger troligen ihop med husbilslivet) har vi dessutom tyckt att den svenska sommaren är för dyrbar att gå miste och lämna därhän. Dessutom finns det så många fina platser att besöka som i princip bara ligger runt kröken. Men däremot hoppas vi alltid att hälsan skall tillåta att vi kan åka iväg och slippa den svåra årstiden här i Sverige. Så enkelt är det. Hoppas ni kommer att få exakt det lugnet och den harmonin som ni behöver och kan koppla av riktigt gott. Verkar vara en väldigt fin anläggning som ni ”bor in” er på. Ha det så gott! Kramar från ett väldigt skönt Timmernabben. 3 M

Lämna en kommentar

Här skriver du ner de kommentarer, åsikter och synpunkter som du vill delge övriga läsare.