Vi blir mottagna vid fabriksgrinden av Dethleffsfolk, de prickar av oss och en kille på fyrhjuling eskorterar oss till ställplatsen. Det var samling vid 12-tiden och sedan var det välkomstdrink och hälsningsanförande vid 17-tiden. Vi kommer bakom fabriken och slås med häpnad över hur mycket bilar det redan var där. De hade arrangerat de olika länderna i grupper och vi hänvisades till området Skandinavien. Vi var inte så många, flera hade tyvärr lämnat återbud. Men vi var 3 svenska och 2 norska bilar. Vi kom ungefär samtidigt allihopa så vi satte oss ner hos ett av paren som var ända uppe ifrån Kiruna och tog en öl och lite vin och tyckte att det var kul att träffas och det kändes som vi känt varandra hela livet. Vi pratade lite om våra intressen och våra husbilar och såg alla fram emot festligheterna som skulle vara i tre dagar. Vi skulle ju få ytterligare information senare om vad som skulle försiggå och hända så vi tog det lugnt och satt i solen tills det var dags att dra oss bort till det stora ”partytälten”.

Ställplatsen vid Dethleffsfabriken

Det blev en väldigt intim och trevlig skandinavisk grupp som satt och hade väldigt trevligt ihop och tittade på när de olika länderna anlände tillsammans med stora flaggor och vimplar. Festglada människor det kunde man se på långt håll. Italienarna hade till och med fanfarer på sina bilar och de väsnades och sjöng och skrattade. Det var stor underhållning att bara sitta och titta. Det skulle visa sig att vi blev totalt ca 110 husbilar och ett okänd antal husvagnar. Totalt tror vi att det var ca 340 personer totalt. Alltså en ganska stor samling roliga festglada typer från Tyskland, Frankrike, England, Norge och Sverige. Allra flest från Tyskland så klart. Dethleffs är ju en av de stora på hemmamarknaden.

Dags att traska bort till informationen. Alla fick sina namnskyltar och en mapp med broschyrer om det mesta. Information om de dagarna vi skulle vara där och så matkuponger för frukost, lunch och middag. Det delas upp i grupper för guidade turer i fabriken också, vi tog den turen för att se hur det fungerar när de bygger husbilar och husvagnar. De har nu 4 linjer för de olika husbilarna, men de skall bli tre istället. Så har de tre linjer för husvagnar. Det var väldigt intressant att se hur de på de olika stationerna bygger upp golv, skåp och inredning, köks- och badutrustning, innerväggar för att allra sist klämma upp ytterväggarna. Vi tyckte det var väldigt kul och hade 1000 frågor såklart.

Intressant att följa byggandet av en husbil

Snabbt hem och fräscha till sig för kvällens skådespel. Först var det välkomsttal och musik, sedan dags för middagen, som bestod av tre olika val plus en stor salladsbar. Allt öl och vin var också fritt och var bara att hämta allteftersom. Sedan var det uppträdande av typiska tyska ”folklore” musikanter och diverse spex. Sedan var det kaffe och kaka. Orkestern spelade och konferenciern underhöll med diverse skämt mellan låtarna. Allteftersom kvällen led och folk blev i riktig feststämning så blev det också dans för dem som ville. Baren öppnade vid 22-tiden. Det var en härlig stämning och vi hade väldigt kul. Vi satt tillsammans med Skandinaverna och Engelsmännen, men det pratades vilt med alla.

På lördagsmorgonen ringde klockan tidigt, nästan för tidigt, tyckte vi som ofta är lite slöa på morgonen. Det var dags för lilla promenaden med Molly och så gå och hämta frukosten och lunchpaketet för dagen eftersom det var en heldagsutflykt till Konstanz med buss. Molly fick följa med på resan och var till glädje för hela sällskapet i bussen. Blev något av en idol, vilket hon inte alls hade något emot. Var lugn och fin och riktigt lydig och gullig. Vi åkte ner mot Lindau åter igen mot Friedrichhafen och vidare till Meersburg där vi färjar över Bodensjön till Allmannsdorfstaad för fortsatt bussresa till Konstanz. På väg tlll den centrala bussparkeringen har vi Schweiz direkt på höger sida om oss och skojar om att nu kan vi stå med en fot i Schweiz och en i Tyskland.

Här är det kultur i Konstanz

Besöket i Konstanz börjar med en guidad tur som vi snart tillsammans med Kirunaparet hoppar av. Vi har varit i Konstaz förut och ville gå lite för oss själva. Köper lite ost på marknaden för att ha och knapra på till vinet ikväll, innan festen. Var och käkade på en väldigt trevlig pizzeria som nog hade den godaste pizzan vi alla hade ätit. Var en väldigt italiensk restaurang och de stenugnsbakade sin pizza, vilket var jättegott. Tog några öl och njöt av det fina vädret. Går ner till hamnen och beskådar folklivet och ser flera Zeppelinare upp på turer. Lite kul när man sett museét. Vi ser alperna söder om Bodensjön och blir nästan väckta ur våra drömmar när vi inser att det var åter dags att samlas för ”hemfärd”.

Väl hemma var det dags för det stora gruppfotot. En föreställning som lockade till många glada skratt och kommentarer. En del kom för sent och fick inte vara med på fotot. Lite kalabalikstämning för en kort stund. Men på tysk maner så reder man ut situationen och det blir till sist ett väldigt bra foto av hela sällskapet. Så är det åter dags för middag, fest, musik, och underhållning. Återigen fantastiskt arrangemang vad gäller maten med 3 olika rätter igen att välja på. Underhållningen var väldigt trevlig och en av musikanterna gjorde ett bejublat dansnummer med en kille klädd utklädd till bondmora i trachtendräkt och med tre ben. Man höll på att skratta sig harmynt, så tokigt var det. Men det var återigen en otrolig stämning och riktigt kul. Vi blev riktigt bundis med den franska Dethleffscluben och fick jackor av dem, för de ville ha oss som vänclub. Ett kul initiativ. Vi får se hur det blir med det, men roliga var de och fina jackor fick vi.

Underhållning enligt sydtyskt manér.

Det blev också tävlingar. Alla delades upp i fyra lag, det blev Tyskland, Frankrike, Italien och sedan Skandinavien tillsammans med GB som ett lag. Undertecknade blev naturligtvis uttagen att tävla och en av oss tackade också ja. Det var helt otroliga tävlingsmoment, som att mjölka en konstgjord ko, skruvurdragning, hålla två jättestora ölsejdlar med raka armar och spikislagning. Herregud, vilken stämning det var när alla hejade på sina lag. Men det var riktigt roligt och vårt lag tillsammans med engelsmännen blev vinnare med 2 delsegrar och 2 andraplatser. Belöningen var 6 flaskor av Dethleffs eget jubileumsöl till varje lagdeltagare. Det var uppskattat. Vi drar oss tillbaka för förkylning och diverse värk säger att det är dags för lite avslappning. Det har varit ett tufft program så vi lämnar ett frågetecken till morgondagens utflykt

Fortsättning följer….

3MSmileyCentral.com

Etiketter: , ,

4 kommentarer till “Vid Dethleffsfabriken”

1. Agneta skriver:

oj, vilken tillställning det var! Kostade det något att komma dit, det borde det ju göra med tanke på allt ni fick vara med om och all mat.

• admin skriver:

Det var väldigt påkostat och välarrangerat. Kommer inte ihåg exakt,(kan kolla) men ca 1300-1400 kronor. Men det var det klart värt. Jätteroligt var det i alla fall. 3 M

2. Matts Torebring skriver:

Säkert intressant och framförallt vårligt och ingen snö. Ha dt så trevligt.

Lämna en kommentar

Här skriver du ner de kommentarer, åsikter och synpunkter som du vill delge övriga läsare.