Skall nu berätta om vår resa till Isny för att besöka Dethleffs-fabriken och fira deras 80-årsjubileum. Tänk att en husbilstillverkare funnit så länge. Det är ganska otroligt. Då har man verkligen skaffat sig en plats på marknaden. Vi hade haft lite kontakt med ytterligare Dethleffs-åkare som också skulle åka ner till den här festligheten. Det visade sig att vi skulle åka vid väldigt olika tidpunkter och vägar, så vi bestämde oss för att träffas på ort och ställe. Sagt och gjort, vi lade upp våra egna planer.

Eftersom vi vill ha gott om tid på oss när vi vet att vi skall åka långt, så åkte vi i god tid innan hemifrån. Festligheterna skulle äga rum mellan den 10-13 juni och vi visste att resan ner till Isny var över 100 mil. Vi har som mål att inte ta för långa dagsetapper, utan ha möjlighet att se oss omkring lite på de platser som vi övernattar på. Då får man lite utbyte av alla ställen som annars bara passerar förbi. Vi tar det oftast ganska lugnt på morgonen och äter vår frukost (inväntar ofta färskt bröd i Tyskland, för det mesta) och rullar så sakterliga iväg. Vi har oftast kvällen innan tittat på vilka vägar vi skall åka och om det är något intressant efter vägen som är värt att besöka. Vi bestämmer om det är en ren transportsträcka eller om det är upptäcktsfärd. Vi tycker det är spännande med nya platser och vill njuta av dem.

Den här gången på vår resa genom Tyskland hade vi bestämt att vi skulle åka den östliga delen av Tyskland. Dels för att vi sedan nästan 20 år inte hade varit i de delarna. Plus det att vi bodde i Tyskland, när muren föll och allt ståhej som, då rådde kring återföreningen, när det gick av stapeln, gjorde att vi gärna ville se vad som skett. De sista åren vi hade i Tyskland var vi några gånger till Berlin, men annars inget i det som vi kallar det gamla ”östtyskland”. Vi tyckte det kunde vara intressant att se hur utvecklingen hade gått och vad som hade hänt under de 20 år som gått.

Därför bestämde vi att vi skulle ta färjan till Rostock, för övrigt det enda ställe vi tidigare besökt i ”öst” efter vår Tysklandstid. Vi skulle ta färjan från Trelleborg. Resan startar vi den 31 maj och vi äntrar E22-an för att ta oss söderut. Närmaste stopp är Åhus, där vi brukar stanna och fylla upp vår gasol, om vi inte gjort det hemma. Åhus har nog den billigaste gasolpåfyllningen som vi hittat. De tar 150:- kronor för att fylla en P11-flaska. (Vet inte priset idag, men ändå billigast). Vi fyller helt upp den tyska flaskan som vi alltid har med oss, just ner till Tyskland och kompletterar den ena av våra svenska flaskor. Fortsätter sedan vidare med siktet inställt på Trelleborg. Blir ett lunch- och raststopp vid Brösarps backar och njuter av det böljande landskapet innan vi kör vidare söderut.

Här övernattar vi innan färjan går.

Redo för färjan imorgon.

Vi anländer Trelleborg och hittar ”ställplatsen” Västra småbåtshamnen alldeles vid färjeläget. Det är många bilar som redan kommit och vi hittar en bra plats. Det är stor omsättning på platserna, en hel del människor som parkerat där och tar dagsturer fram och tillbaka för att handla. När vi efter en riktig promenad kryper till sängs är vi 16 bilar som står där.  Flera rör sig tidigt för de har nog en tidigare färja en vi, så det är full fart när vi käkar frukost. Åkte dock tidigt över till färjeläget för då får man ofta en bra ”köplats” . Sätter oss och tar det lugnt en stund och bloggar lite. Märker till vår stora förtret att någon varit inne och lämnat spår efter sig på bloggen. Inte kul, men beslutar att åtgärda det senare.

Gör alla åtgärder som behövs för att köra ombord, stänga gasolen och se till att allt är ordentligt på plats. Lång och bra ombordkörningsramp. Man är ju alltid lite orolig för överhänget bak på bilen, men det gick jättebra. Tycker det är lite jobbigt med en 4 timmarstur på färjan, men Molly får ju vara med, vilket vi är väldigt glada för. Får en väldigt bra plats i restaurangen, lite avskilt, och lugnt med tanke på hunden. Fungerar jättebra och hon är lugn och fin. Vi avnjuter en härlig buffé och upptäcker snart att snart är turen till ända. Det var väldigt mycket folk och mycket att titta på så tiden bara rann iväg och rätt vad det var så var det dags att återvända till bilen.

Nu är det Rosstock som gäller...

Klara för avfärd strax.

Vi hade tur och kom av färjan väldigt snabbt och elegant och ställer kosan mot Sellin på Rügen. Vi hade läst om denna ställplats och tyckte den såg intressant ut. Åker förbi ett par stora ställplatser som ser oroväckande fulla ut. Åker igenom många småsamhällen som det är fullt fart i och massor av folk i rörelse. Åker genom stora alléer där träden ibland lutar oroväckande inåt, med tanke på vår höjd på bilen. Kommer fram till Sellin, en fantastisk vacker stad med otroliga byggnader och liv och rush. Sellin var ju ett riktigt inneställe på ”öststatstiden” där många Stasimänniskor semestrade. Vissa spår finns ju fortfarande kvar, men det är otroligt vackert. Kommer fram till Topplatz Sellin och det första som möter oss är en stor skylt med ”vollbelegt”. Ett par andra husbilsägare kommer gåendes och talar om för oss att Rügen är totalt fullt därför det Kristi Flygarhelg och då är många lediga över flera dagar. Ringer runt till ett par ställplatser och hittar en som har plats, tyvärr minst en timmes körning till, iväg. Lite besvikna sätter vi oss i bilen och siktar mot Stralsund. Vi kommer till Bergen, en liten stad på vägen, där plötsligt en husbilsställplatsskylt dyker upp. Vi följer den och hittar en liten ställplats, mitt inne i staden, vid en bilhandlare. Han hade gjort ordning en jättefin plats på innergården med plats för ca 10-12 bilar. Allt var väldigt välordnat, med ”clubrum” allt vad man behövde av service. Fina platser med avskärmning och eluttag. Fanns till och med möjlighet att ansluta kabel-tv om man ville. Trevliga människor som tog emot och talade om att vi kunde få valfritt bröd levererat på morgonen. Härligt. Vi stannade där och kunde varva ner i lugn och ro. Vädret var fint och vi kunde sitta i de fina strandkorgarna och zippa på ett glas vin.

Strandkorgar är populärt på Rügen.

En mycket välordnad ställplats i Bergen

Vaknar uppefter en lugn natt och får vårt frukostbröd. Rykande varmt ”mehrkornsbrot” smakar bra innan turen fortsätter mot Berlin. Vi ser fram emot Berlin, som ju är en fantastisk stad som vi minns. Det är ju faktiskt en hel evighet sedan vi var där. Vi har bokat 2 nätter på en centralt belägen ställplats, för att vara säkra på att få plats. Lite skrämmande att inse att efter Rügen har det inte hänt mycket på landsbygden. Eftersom det är en transportsträcka åker vi autobahn för att färdas lite snabbare. Det är totalt dött hela vägen. Ingen rastplats, inget tankställe, helt öde, trots att det en hyfsat lång sträcka att fara. Ca 30 mil faktiskt. Hittar en liten avkörsplats där man ser att vissa ansträngningar har gjorts att plantera träd, men i övrigt finns ingenting. Tur att vi tankade i Bergen, för efter hela vägen finns inte en enda mack. Allt verkar koncentrerat till de små byar och städer som vi passerar, väldigt tydliga spår av gamla DDR. Vi blir lite fundersamma och undrar så smått vad som har hänt. Fina vägar, men ingen service? …

Fortsättning följer ….

Etiketter: , , ,

2 kommentarer till “Resan till Isny 2011”

1. Agneta skriver:

ser frammot eran fortsättning på resan.
    När vi kört ner till Kroatien med husbilen så har vi aldrig, jo ett år, planer för hur färden ska bli. Den kan ta 3 dagar eller 10, lite resan som är målet. På så vis hittar man alla de där små smultronställena och de upplevelserna som jag tror att man aldrig skulle haft annars. Mnns ännu hur vi uppe i de österrikiska bergen helt plötsligt blev tvungna backa i ett möte med en traktor, det snackas det om än även från barnens sida. Och de små campingarna/ställplatserna där vi fått full uppbackning på ett helt fantastiskt vis och med många minnen med oss hem igen.

• 3M skriver:

Tack för dina trevliga kommentarer. Vi har fått backa ett otal gånger, felangivelser när det gäller höjder, för branta nerfarter från broar, eller för branta uppför till färjor. Det är mycket att tänka på, men det är ju det som sätter färg på äventyret och minnena. Há det så bra!
      3M

Lämna en kommentar

Här skriver du ner de kommentarer, åsikter och synpunkter som du vill delge övriga läsare.