SmileyCentral.com

Nu är vi på verkstad igen! Det är lite tråkigt och frustrerande. Men tyvärr har vi inget val. Vi stod utan el på vägen ner till Skåne och samma sak hände igen. Det tog två timmar så var strömmen slut. Vi hade bara ledljus och TV-n på, men ändå gick det så fort. Vi hade fått solcellsregulatorn utbytt så nu kunde vi inte skylla på den. Nu skulle den också fylla på batterierna när solen bara visar sig lite, lite grand. Men det hjälpte inte heller. Nu måste hela bilen mätas för att komma fram till vad det är för fel och vad det är som drar ur strömmen.

Det känns ju lite olustigt att vara ute och åka med bilen och vara helt beroende av att få el för att kunna övernatta. Den här tiden på året är det ju ofta avstängt och inte helt lätt att hitta heller. Då blir det alternativet campingplatser som blir det enda alternativet och det är ju inte precis det vi brukar stå på. Men nöden har ingen lag. I Helsingborg, eller Råå som vi stod nu över nyår stod vi på Råå vallar som är en jättefin camping och endast 5 minuters promenad från våra bästa vänner. Då tycker vi det är OK, men vi hade ju tänkt att fortsätta till Danmark och då är inte valmöjligheterna lika stora när det gäller vinteröppna campingar. Man blir helt enkelt lite för beroende och kan inte chansa på att man kanske hamnar i den situationen att man blir ståendes utan att ha ström i bilen.

Efter en del kommunicerande med bl.a. Tumbo enades vi om att åka till Husvagnsexpo i Bromölla. Tumbo tog också kontakt med dem för att tala om att det gällde garantiåtgärder. Men det är alltid lite krångligt just när det gäller garantiåtärderna. Att inte Dethleffs har gjort klart och specificerat vilka regler som gäller för de olika återförsäljarna. De har ju trots allt gett en världsomfattande garanti och då skall man ju inte behöva som husbilsägare stå och tjafsa om hur det skall lösas mellan återförsäljarna. Jobbet skall bara göras och kunden alltså vi skall inte engagera sig eller fundera över hur och när det löser sig. Det enda som återförsäljarna skall göra är att göra oss kunder glada och nöjda och se till att sakerna fungera tillfredsställande.

Nu tog Husvagnsexpo emot oss och hade inga som helst problem att göra en erforderlig mätning och kontroll av hela systemet. Verkstadspersonalen var mycket serviceinriktade, trevliga och framförallt kunniga. De kollade alla möjliga problem som kunde urholka strömförsörjningen och belastade på olika sätt. Den sista natten hade vi stått med el och vi hade kört en sträcka, så batterierna var uppladdade till topp. Men de började belasta på olika sätt och såg då att det var på batterierna och de laddades ur blixtsnabbt igen. Då började man att kolla alla kopplingar och elledningar. Då kommer den stora chocken! Batterierna var felkopplade!

Detta har vi misstänkt en längre tid och har också pratat med killarna på Tumbos verkstad om det flera gånger, men de har hela tiden hävdat att de var riktigt inkopplade. Men så var alltså inte fallet, vilket inneburit att batterierna har succesivt ”holkats ur” och är nu helt förstörda. Vi visste sedan den gamla bilen hur viktigt det var med en riktig inkoppling av ett extrabatteri och att det var tvunget att göras enligt ett speciellt schema. Men det visste man tydligen inte hos Tumbo, eller också gick det för fort!? Vi kan ju faktiskt inte kolla att sådana saker görs på rätt sätt, utan det förutsätter vi naturligtvis. Man kan ju bli gråhårig för mindre.

Husvagnsexpo har däremot varit väldigt service-mindes och framförallt väldigt hjälpsamma. Vi blev visade till en plats var vi kunde sitta och koppla av, dricka kaffe och skriva lite på bloggen under tiden de fixade med bilen. Nu är felsökningen avklarad och verkstadskillarna har monterat in nya batterier och har nu satt dem på laddning och vi får vänta ytterligare en stund innan vi kan åka vidare med en bil som förhoppningsvis fungerar som den ska. Heder till killarna på verkstaden här som har förstått våra svårigheter och gjort sitt bästa för att vara oss behjälpliga och fixat det med ganska kort förvarning.

Nu inser vi hur viktigt det är med ett serviceinriktat företag som förstår vikten av uppföljning och kontroll och sätter kunden i första rummet. Det som vi hittills har saknat allra mest. Tack för det Husvagnsexpo!

Hoppet är dock det sista man mister, så nu hoppas vi att måndagsbilssyndromet är ett minne blott och vi kan njuta av vår husbil framöver utan en massa problem.

Är det konstigt att man reagerar som man gör?
SmileyCentral.com

3M

Etiketter: ,

Lämna en kommentar

Här skriver du ner de kommentarer, åsikter och synpunkter som du vill delge övriga läsare.