Vad menar vi då med den stora besvikelsen? Här kommer en del av förklaringen och också kanske en förklaring till vad som hänt med nonchalansen inom branschen. När vi hämtade bilen, förväntansfulla och glada att äntligen ha husbil igen så borde vi förstått att allt inte stod rätt till. Bilen var inte klar utan det kvarstod en hel del småkrafs att göra och sedan fick sitta och vänta ganska länge på att det officiella överlämnandet skulle ske. Fick vänta under tiden de hade lunch bl.a. Det gjorde oss inte så mycket, för vi skulle inte åka hela vägen hem, utan passera via goda vänner och visa upp nyförvärvet.

Så var vi då äntligen på väg efter att ha tillbringat hela förmiddagen och en tid efter lunch hos Tumbo för att allt skulle bli klart. Vi hade åkt ungefär en mil, då det började skramla konstigt och ett hårt metallisk ljud kom från någonstans. Det var bara att stanna på första bästa parkeringsficka och ringa till Tumbos verkstad och fråga om det var något som de kände till. Som tur var så gjorde de det. Det var rören till den vattenburna värmen som inte var isolerade eller förankrade i tröskeln vid insteget.

Skönt att det inte var något värre och vi fick tejpa fast rören med silvertape och så skulle det justeras nästa gång vi kom till Tumbo. Vi hade ju planerat att vara ute ett tag så vi hoppades att inget mera skulle inträffa. Det var om ni kommer ihåg det, väldigt kallt i januari förra året, omkring 20-25 grader minus. Men den underbara vattenburna värmen och det varma golvet fungerade alldeles utmärkt och vi behövde inte frysa i bilen. Vi hade monterat solceller på bilen och också en regulator inne i bilen som skulle mäta strömförbrukning och visa hur mycket det fanns kvar av ström. Den fungerade inte särskilt bra och när vi monterade isär den visade det sig att kablarna var felaktigt skalade och satt dåligt fast. Vi skruvade dit dem igen på ett korrekt sätt och hoppades att allt oväsen och pipande och skrikande från denna regulator skulle sluta. Men icke, vi blev också osäkra på om den verkligen fungerade som den skulle och tog vara på solenergin. Ringde Tumbo igen och de sa att nästa gång vi kom så skulle de byta ut regulatorn för de hade haft problem med den. Vår fråga är då, om man vet att man har problem med grejor, varför i hela fridens namn monterar man dem istället för ta en liknande produkt som fungerar.

I februari åkte vi upp till Tumbo, en resa på ca 80 mil tur och retur och fixade till en del av de småfel som hade inträffat. Fortfarande inte ett minsta tecken eller någon fråga från säljaren hos Tumbo om vi var nöjda eller om det var något som vi ville rapportera till dem. Inte en enda uppföljning om allt stod rätt till och om vi var tillfreds med vår stora investering. De enda som vi pratade med var de killarna som jobbade på verkstaden. Verkar som verkstaden och försäljningen lever två helt separata liv och inte har någon kommunikation över huvud taget, vilket ju är lite konstigt.

Vi åkte hem igen för vi skulle iväg på vår första utlandsresa med den nya bilen och hoppades att allt skulle fungera. Det mesta gjorde det också, men ytterligare smågrejor hände naturligtvis. Men vi har ju lång erfarenhet av husbil och har inte tummen mitt i näven så de flesta sakerna fixade vi till själva och gjorde också en del förbättringar som vi gärna ville ha. Vi var nere i Tyskland, Holland, och Danmark under en härlig resa där vi mötte våren flera gånger och njöt av att äntligen vara på gång igen. I slutet av maj åkte vi så ner till Tyskland igen, denna gång via östra Tyskland, vilket vi inte kommer att göra något mera. Det var en besvikelse, men vi hittade dock många fina ställplatser och många trevliga människor. Vi var på väg till Dethleffs jubileumsträff. De hade ordnat med fest i dagarna tre och gav också besökarna möjligheter till att se tillverkningen och få fel som delvis var garantier och även andra fel avhjälpta direkt på fabriken. De var mycket tillmötesgående och vi fick de felen som dittills hade inträffat åtgärdade direkt när festligheterna var slut.

Är det något som tyskar är duktiga på så är det att ordna fest, det visste vi sedan vår tid vi bodde där. Det var god mat, underhållning, utflykter och presentationer av modeller. Vi fick också möjlighet att diskutera eventuella fel och brister i organisationen och hur återförsäljarna fungerade. Det var väldigt bra och vi framförde våra åsikter klart och tydligt och påpekade också de onödiga brister som vi tycker förekommer.

När vi kom hem från denna resa som blev ganska lång, var borta nästan en månad och hann med en del av Österrike också. Vi hade en väldigt härlig tid och hann också besöka goda vänner på vägen och njuta av Tyskland som vi faktiskt älskar av flera anledningar. Dessutom är det väldigt enkelt att åka runt med husbil, det är väldigt välordnat med ställplatser, centralt oftast med all den service man behöver och mer därtill i form av närliggande pubar (kneiper), ambulerande butiker som kommer med färskt bröd och korv och skinka. Det är verkligen välordnat. Men vid städningen av husbilen vid hemkomsten, vi skulle direkt åka vidare igen, upptäcker vi stora och flera sprickor i badrumsgolvet. Vi blev väldigt oroliga för vi tänkte på att det kunde ge fuktproblem i framtiden.

Åkte till den närmaste återförsäljaren av Dethleffs som finns i Kalmar, Husvagn och Fritid. Där var det fullständig kaos och folk sprang som yra höns. Efter att ha väntat nästan 1 timma på en servicekille som kom och tittade på skadorna kom domen; Använd inte badrummet. Gå inte in där överhuvudtaget, det där kan ni kanske få reparerat i höst någon gång. Då skrev vi slutet av juni. Hela sommaren kvar. Där stod vi med långa näsor, helt chockade. Inte använda badrummet? Det var inte acceptabelt för oss. Vi springer inte på några offentliga duschrum eller toaletter. Vi har köpt en dyr bil som har dessa faciliteter och de vill vi använda, punkt slut. Idiotiskt tyckte vi.

Ringde då till Tumbo och berättade för verkstadschefen om problemen och han sa, klart att ni skall kunna använda bilen. Ni får komma hit så reparerar vi bilen provisoriskt och så får ni med ett speciallim som ni kan bättra på med jämna mellanrum. Fick tid ett par dagar senare och drog iväg de 80 milen en gång till. Provisorisk reparation skedde och vi kunde faktiskt nyttja badrummet om än med försiktighet. Det stora problemet var dock att hålla det kladdiga (av limmet) rent, men det extra fick vi ta. Skadan rapporterades som garantiskada och skulle åtgärdas snarast möjligt och verkstaden meddelade att leveranstid på reservdelar var ca 4-6 veckor. Vi räknade kallt med att få skadan reparerad innan sommaren tog slut. Det skulle visa sig blir en riktig följetong. En dramatisk sådan dessutom. Det tog på krafterna och man blir riktigt ledsen igen nu när man skriver om det. Snacka om otur, men än var vi inte nedslagna och var fortfarande optimistiska.

Vi var en resa till ner till Danmark och Tyskland, innan vi började den stora fighten med både Dethleffs och Tumbo. Men det får ni höra mer om senare, fortsätter historien senare, men kom gärna med era kommentarer och berätta gärna om ni också har haft sådana här problem.

Fortsättning följer…

3M

Etiketter: , , ,

Lämna en kommentar

Här skriver du ner de kommentarer, åsikter och synpunkter som du vill delge övriga läsare.